Thursday 9 February 2012

Baucer Buku 1 Malaysia

Assalammualaikum

Setiap perkara mempunyai kebaikan dan keburukannya. Kebaikannya dipraktikkan manakala keburukannya ditinggalkan atau diperbaiki. Jadi, sama-samalah kita menggunakan BB1M (Baucar Buku 1Malaysia) sebaik mungkin agar kebaikannya dapat memberi manfaat kepada kita. 

Kebaikan :
1.    Membantu pelajar untuk membeli buku-buku ilmiah.
2.    Memupuk sikap membaca dalam kalangan pelajar.
3.    Menjimatkan perbelanjaan pelajar untuk membeli keperluan pengajian seperti buku-buku dan peralatan tulis.
4.    Meningkatkan penjualan buku oleh syarikat-syarikat buku.
5.    Pelajar tidak dapat menyalahgunakan duit yang diberikan dengan membeli barang-barang bukan keperluan pembelajaran.
6.    Semua mahasiswa berhak menerima baucar (tiada diskriminasi).
7.    Pelajar dapat membeli dan membaca bahan bacaan ilmiah sampingan iaitu buku-buku ilmiah selain buku untuk pengajian.
8.    Membuka minda dan menambah pengetahuan pelajar mengenai kehidupan serta bukan hanya tertumpu kepada silibus pengajian

Keburukan :
1.    Tempoh penggunaan baucar yang terlalu terhad iaitu 3 bulan sahaja.
2.    Pelajar yang sedang bercuti atau yang telah membeli barang keperluan lebih awal terpaksa membeli buku bacaan tambahan dengan kuantiti yang banyak.
3.    Baki baucar tidak boleh dituntut dan dianggap luput.
4.    Pelajar berlumba-lumba untuk menghabiskan baucar menyebabkan banyak barang yang diperlukan kehabisan stok dan terpaksa bersesak-sesak di kedai buku.
5.    Sekiranya jumlah harga barang yang dibeli melebihi jumlah baucar, pelajar terpaksa menambah duit sendiri.
6.    Hanya mahasiswa yang menerima baucar setakat ini.
7.    Pemberian baucar secara tiba-tiba menyebabkan pelajar tidak dapat membuat perancangan perbelanjaan dengan baik.

 Namun,sejak dua tiga hari ini , banyak yang menyebut tentang isu Baucer Buku 1 Malaysia ini. Di mana baucer ini diberi kepada pelajar IPT untuk membeli buku di kedai yang telah ditetapkan. Baucer ini diberi dalam bentuk RM50 untuk setiap baucer dan setiap pelajar akan menerima sebanyak 4 keping bersamaan dengan RM200.Namun ada segelintir pelajar telah menyalahgunakan baucer tersebut dengan menjualnya pada harga yang rendah untuk mendapatkan wang tunai. Sebagai contoh ada pelajar yang menjualnya di Mudah.My.Saya rasa bukan segelintir pelajar yang menjual baucer ini tapi boleh dikatakan ramai yang melakukanya. Di IPT tempat saya sekarang pun dapat dilihat hampir separuh pelajar menjual baucer mereka kepada orang lain dengan alasan wang tunai lebih penting daripada baucer.
  
Hendak menyalahkan mereka dalam hal ini pun tidak boleh, lagi pula sekarang IPT kebanyakkannya dah mengunakan e-learning untuk memberi nota-nota kepada pelajar, Perpustakaan pun dah padat dengan buku-buku terkini yang boleh dipinjam dan ada juga pelajar yang hanya membeli buku daripada pelajar-pelajar senior lepas dengan harga yang lebih murah daripada membelinya di kedai. Jadi, jika perkara sepertiini diberi dalam bentuk wang tunai rasanya lebih meringankan beban pelajar.Ditambah pula tempoh baucer tersebut yang hanya sah laku sehingga bulan 3 sahaja, pelbagai cara pelajar akan buat untuk baucer tersebut. Memang terbukti baucer ini tidak boleh ditukar hak milik. Tapi harus diingat, pelbagai alasan yang mereka boleh beri terhadapnya.antaranya buku yang hendak dibeli susah nak cari dikedai, terpaksa belinya dari kawan semester lepas.Oleh kerana itu, ramai pelajar lebih memerlukan wang tunai..

Mungkin ianya tidak diberikan dalam bentuk wang tunai disebabkan takut pelajar menggunakannya ke arah lebih beruk sebagai contoh membeli rokok dan sebagainya.Tetapi, kita harus lebih fikir secara positif berbanding negetifnya..Mungkin ada yang jual sebab dah beli buku sejak awal dan mendapat baucer agak lewat.Tapi tindakan menjual di Mudah.my ni, sesuatu yang agak tidak bersyukur dengan nikmat yang telah diberi.







"Thanks for reading this post ;)"

0 comments: